فشار آمریکا برای آتش‌بس و آزادی گروگان‌ها بنیامین نتانیاهو را وادار به بندبازی می‌کند - BBC News فارسی (2024)

فشار آمریکا برای آتش‌بس و آزادی گروگان‌ها بنیامین نتانیاهو را وادار به بندبازی می‌کند - BBC News فارسی (1)

منبع تصویر، Reuters

اطلاعات مقاله
  • نویسنده, جرمی بوئن
  • شغل, دبیر بین‌المللی اخبار بی‌بی‌سی

اگر دیپلمات‌ها روزهای یکنواختی داشته باشند، آن زمانی است که محکوم به تکرار یک ۲۴ ساعت مشخص هستند، شاید زمانی که جت آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه‌ایالات متحده، در جدیدترین سفر او به خاورمیانه به منطقه نزدیک می‌شد، احساس نوعی خستگی می‌کرد.

این هشتمین سفر دیپلماتیک او به منطقه طی هشت ماه پس از حملات حماس به اسرائیل در ۷ اکتبر سال گذشته است.

سیاست تلاش برای مذاکره برای پایان دادن به جنگ در غزه و مبادله گروگان‌های اسرائیلی با اسرای فلسطینی از قبل پیچیده بوده است.

و حالا که بنی گانتس، رهبر مخالفان دولت اسرائیل، همراه با متحد سیاسی خود، گادی آیزنکوت، از کابینه جنگی بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل استعفا داده، آن تلاش بیش از هر زمان دیگری در هم پیچیده است.

هر دوی این افراد ژنرال‌های بازنشسته‌ای هستند که زمانی ارتش اسرائیل را در سمت رئیس ستاد مشترک ارتش رهبری می‌کردند.

Skip مطالب پیشنهادی and continue reading

مطالب پیشنهادی

  • اسرائیل مدعی تسلط بر تمام مرزهای زمینی غزه شد

  • حمله گالانت به نتانیاهو؛ آیا شکاف دولت و ارتش اسرائیل عمیق‌تر می‌شود؟

  • تشدید عملیات اسرائیل در جبالیا و رفح با وجود هشدار اروپا و آمریکا

  • طرح آتش‌بس غزه؛ بلینکن و حماس متقابلا از یکدیگر انتقاد کردند

End of مطالب پیشنهادی

فشار آمریکا برای آتش‌بس و آزادی گروگان‌ها بنیامین نتانیاهو را وادار به بندبازی می‌کند - BBC News فارسی (2)

منبع تصویر، Reuters

بدون بنی گانتس، آمریکایی‌ها رابط مورد علاقه خود را در کابینه از دست داده‌اند.

بنی گانتس اکنون که به صف مخالفان دولت بازگشته است، خواهان انتخابات جدید است – براساس نظرسنجی‌ها او فرد مورد نظر رای‌دهندگان به عنوان نخست وزیر بعدی است - اما آقای نتانیاهو تا زمانی که بتواند ائتلافی را که ۶۴ رای در پارلمان ۱۲۰عضوی اسرائیل به او می‌دهد حفظ کند در امان است.

این موقعیت به حفظ حمایت رهبران دو جناح ناسیونالیست یهودی تندرو بستگی دارد. آنها عبارتند از ایتامار بن گویر، وزیر امنیت ملی، و بزالل اسموتریچ، وزیر دارایی.

این نقطه‌ای است که در آن ماموریت بلینکن، وزیر خارجه آمریکا، با سیاست اسرائیل تضاد پیدا می‌کند. پرزیدنت جو بایدن معتقد است که زمان پایان دادن به جنگ در غزه فرا رسیده است.

وظیفه آقای بلینکن تلاش برای تحقق این نظر است. اما آقایان بن گویر واسموتریچ تهدید کرده‌اند که تا زمانی که اطمینان حاصل نشده است که حماس کاملا از میان رفته است، اگر نتانیاهو با آتش‌بس موافقت کند دولت را سرنگون خواهند کرد.

آنها ناسیونالیست‌های یهودی تندرو هستند که می‌خواهند جنگ تا زمانی ادامه پیدا کند که دیگر اثری از حماس باقی نمانده باشد.

آنها بر این باورند که غزه، مانند تمام قلمرو بین دریای مدیترانه و رود اردن، سرزمینی یهودی است که باید یهودیان در آن سکنی گزینند. آنها استدلال می‌کنند که فلسطینی‌ها می‌توانند قانع شوند که «داوطلبانه» غزه را ترک کنند.

فشار آمریکا برای آتش‌بس و آزادی گروگان‌ها بنیامین نتانیاهو را وادار به بندبازی می‌کند - BBC News فارسی (3)

منبع تصویر، Reuters

آنتونی بلینکن در خاورمیانه به سر می‌برد تا مانع از آن شود که آتش‌بس اخیر به همان راه آتش‌بس‌های قبلی برود.

سه قطعنامه آتش بس در شورای امنیت سازمان ملل توسط ایالات متحده وتو شد، اما اکنون جو بایدن برای توافق آماده است.

در روز ۳۱ ماه مه، رئیس جمهوری در سخنرانی‌ای از حماس خواست آنچه را که پیشنهاد جدید اسرائیل برای پایان دادن به جنگ در غزه خواند بپذیرد.

این یک توافق سه قسمتی است - که اکنون یک قطعنامه سازمان ملل متحد از آن حمایت کرده است - و با آتش‌بس شش هفته‌ای، افزایش کمک‌های بشردوستانه به غزه و مبادله گروگان‌های اسرائیلی با اسرای فلسطینی شروع می‌شود.

این توافق به آزادی همه گروگان‌ها، توقف دائمی جنگ و در نهایت کار بزرگ بازسازی غزه منجر خواهد شد.

بایدن گفته است که اسرائیلی‌ها دیگر نباید از حماس بترسند، زیرا حماس دیگر قادر به تکرار ۷ اکتبر نیست.

پرزیدنت بایدن و مشاورانش می‌دانستند که مشکلی در راه است. حماس اصرار دارد که تنها با آتش‌بسی موافقت خواهد کرد که خروج اسرائیل از غزه و پایان جنگ را تضمین کند.

ویرانی و مرگ غیرنظامیانی که اسرائیل در اردوگاه آوارگان نصیرات در غزه در جریان یورش برای آزادی چهار گروگان در هفته گذشته تحمیل کرد، تنها می‌تواند این عزم را تقویت کند.

مقامات بهداشتی حماس در غزه می‌گویند که ۲۷۴ فلسطینی در این حمله کشته شدند. ارتش اسرائیل می‌گوید این تعداد کمتر از ۱۰۰ نفر بوده است.

آقای بایدن همچنین دریافت که برخی از تشکل‌های قدرتمند در اسرائیل مخالفت خواهند کرد.

او در این سخنرانی‌اش گفت: «من از رهبری در اسرائیل خواسته‌ام که پشت این توافق بایستد. صرف نظر از هر فشاری که بر آن وارد شود.»

فشار آمریکا برای آتش‌بس و آزادی گروگان‌ها بنیامین نتانیاهو را وادار به بندبازی می‌کند - BBC News فارسی (4)

منبع تصویر، Reuters

این فشار به سرعت از طرف آقایان بن گویر و اسموتریچ وارد شد. آنها وزرای ارشد دولت هستند که به شدت با توافقی که جو بایدن ارائه کرده مخالفند. برای آنها فرقی نمی‌کند که این قرارداد به تصویب کابینه جنگ برسد یا نه، زیرا آنها عضو این کابینه نیستند.

همانطور که انتظار می‌رفت، آنها تهدید کردند که در صورت موافقت نتانیاهو، دولت ائتلافی را سرنگون خواهند کرد.

نه حماس و نه اسرائیل علناً به توافقی که پرزیدنت بایدن مطرح کرد، متعهد نشدند.

بایدن پذیرفت که زبان بخش‌هایی از آن باید نهایی شود. ابهام در بخش‌هایی از پیشنهاد ممکن است در درگیری‌های دیگر، بین سایر طرف‌های متخاصم، فضایی را برای مانور دیپلماتیک فراهم کند. اما این مستلزم درک مشترک از این است که زمان برای انجام یک معامله فرا رسیده است، که جنگ بیشتر هیچ سودی به همراه نخواهد داشت.

هیچ نشانه‌ای وجود ندارد که رهبر حماس در غزه، یحیی سنوار، در آن نقطه باشد. به نظر می‌رسد او مصمم به ادامه مسیری است که از ۷ اکتبر دنبال کرده است.

برخی گزارش‌ها از غزه حاکی از آن است که فلسطینی‌ها در ویرانه‌های اردوگاه نصیرات به حماس و اسرائیل به خاطر بی‌اعتنایی به جانشان فحش می‌دهند.

بی‌بی‌سی نمی‌تواند این را تایید کند زیرا مانند سایر سازمان‌های خبری بین‌المللی، اسرائیل و مصر اجازه ورود به غزه را به آنها نمی‌دهند مگر در بازدیدهای نادر و با نظارت کامل ارتش اسرائیل.

فشار آمریکا برای آتش‌بس و آزادی گروگان‌ها بنیامین نتانیاهو را وادار به بندبازی می‌کند - BBC News فارسی (5)

منبع تصویر، Reuters

به نظر واضح می‌رسد که تعداد زیاد کشته‌شدگان فلسطینی مقاومت حماس را تقویت کرده و آن را تضعیف نکرده است. برای گروه حماس، بقای خود گروه و رهبران آن وابسته به پیروزی است.

آنها بر این واقعیت تمرکز خواهند کرد که کشتار بیش از ۳۷۰۰۰ فلسطینی – به گفته وزارت بهداشت در غزه عمدتا غیرنظامی - اسرائیل را دچار بدنامی شدید کرده است.

این کشور با پرونده‌ای به اتهام نسل‌کشی در دیوان دادگستری بین‌المللی و درخواست در دادگاه کیفری بین‌المللی برای صدور حکم بازداشت برای بنیامین نتانیاهو و وزیر دفاع اسرائیل، یوآو گالانت مواجه است.

در سمت اسرائیل، نخست وزیر نتانیاهو دو تن از اعضای کابینه جنگ، آقایان گانتس و آیزنکوت را از دست داده است که خواهان توقف در جنگ بودند تا مذاکرات برای آزادی گروگان‌ها امکان‌پذیر شود.

او بیشتر در معرض فشار تندروها، آقایان بن گویر و اسموتریچ، قرار دارد بدون اینکه عایق سیاسی داشته باشد.

فشار آمریکا برای آتش‌بس و آزادی گروگان‌ها بنیامین نتانیاهو را وادار به بندبازی می‌کند - BBC News فارسی (6)

منبع تصویر، Reuters

شاید آنتونی بلینکن از او بخواهد که بلوف آنها را نادیده بگیرد و این توافق را انجام دهد و میلیون‌ها اسرائیلی را راضی کند که می‌خواهند گروگان‌ها را قبل از کشته شدن تعداد بیشتری از آنها برگرداند.

در این صورت ممکن است آقای نتانیاهو چاره‌ای جز به خطر انداختن دولت خود و قمار در انتخابات نداشته باشد.

شکست در این زمینه باعث تشکیل کمیسیون‌های تحقیقاتی خواهد شد که بررسی خواهند کرد که آیا او مسئولیت شکست‌های سیاسی، اطلاعاتی و نظامی بوده که به حماس امکان داد هشت ماه پیش به اسرائیل نفوذ کند یا نه.

یا ممکن است بنیامین نتانیاهو به تکنیک‌های به تعویق انداختن وقایع و تبلیغات متوسل شود که در طول سال‌هایی که به عنوان طولانی‌ترین نخست‌وزیر اسرائیل زمام امور این کشور را در دست داشته، به آنها رو می‌‌آورده است.

اگر شک دارید، با زمان بازی کنید و گفتگو را دشوارتر از همیشه کنید.

در ۲۴ ژوئیه، هنگامی که او در جلسه مشترک کنگره ایالات متحده در واشنگتن دی سی سخنرانی خواهد کرد، به یکی از تریبون‌های مورد علاقه خود بازخواهد گشت.

ممکن است تا آن زمان، اتفاق‌های بهتری برای او پیش بیاید.

فشار آمریکا برای آتش‌بس و آزادی گروگان‌ها بنیامین نتانیاهو را وادار به بندبازی می‌کند - BBC News فارسی (2024)
Top Articles
Latest Posts
Article information

Author: Lidia Grady

Last Updated:

Views: 6337

Rating: 4.4 / 5 (65 voted)

Reviews: 88% of readers found this page helpful

Author information

Name: Lidia Grady

Birthday: 1992-01-22

Address: Suite 493 356 Dale Fall, New Wanda, RI 52485

Phone: +29914464387516

Job: Customer Engineer

Hobby: Cryptography, Writing, Dowsing, Stand-up comedy, Calligraphy, Web surfing, Ghost hunting

Introduction: My name is Lidia Grady, I am a thankful, fine, glamorous, lucky, lively, pleasant, shiny person who loves writing and wants to share my knowledge and understanding with you.